Tony’s Chocolonely: Fair Chocolate

Vijftien jaar geleden begon Teun van der Keuken aan zijn missie om 100% slaafvrije chocolade op de markt te brengen. Als journalist/presentator van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde las hij over ernstige misstanden in de chocoladeproductie en op cacaoplantages in West-Afrika. Als grote producenten niet thuis geven, besluit hij zelf 100% slaafvrije chocolade op de markt te brengen. De zoektocht voert van Belgische chocolademakers tot aan cacaoplantages in Ghana en Ivoorkust. In 2005 komen de allereerste repen, in de bekende rode wikkel op de markt. Met succes: 5.000 Fairtrade melkchocolade repen zijn in no-time uitverkocht.

Nu, anno 2017 is Tony’s Chocolonely uitgegroeid tot een merk dat niet meer weg te denken is uit de supermarkt. Met creatieve smaakinnovaties worden de fans steeds weer verrast terwijl er achter de schermen nog altijd druk aan de missie wordt gewerkt. In Ivoorkust is inmiddels de samenwerking met een derde coöperatie gestart en ontvangen weer 1.200 Afrikaanse boeren een eerlijke beloning dankzij Tony’s Fairtrade chocolade. Totaal werkt Tony’s Chocoloney met ruim 4.300 boeren in Afrika.

Dit jaar verwacht de organisatie zo’n 28 miljoen repen te verkopen. Van de verkoopprijs van een reep gaat minimaal 9,6% naar de cacaoboer. Tony’s Chocolonely betaalt een extra premie aan de boeren bovenop de Fairtradepremie, zodat zij een leefbaar inkomen ontvangen. Door de jaarlijkse groei in de verkoop van de repen, inmiddels zijn ze ook verkrijgbaar in Amerika, kunnen opnieuw meer boeren worden ingezet.

En wie zich misschien wel eens heeft geërgerd aan het opvallende uiterlijk van de Tony’s Chocolonely reep met z’n wirwar aan stukjes, wist waarschijnlijk niet dat deze symbool staat voor de ongelijkheid in de chocoladewereld.

Binnenkort meer over deze bijzondere missie met vijf pijlers: traceerbare bonen, ’n hogere prijs, sterke boeren, samenwerking voor een lange termijn, betere kwaliteit en productiviteit.

BrandTony’s ChocolonelyYear2017