JUNIQE maakt kunst bereikbaar

In 2014 start in Berlijn een nieuw bedrijf: Juniqe. Een lifestylemerk waarmee drie jonge kunstliefhebbers een einde willen maken aan het gebrek aan betaalbare kunst in het dagelijks leven. Juniqe vindt dat kunst bereikbaar moet zijn voor iedereen. Hoe? Denk aan wanddecoratie, accessoires, kleding, schrijfartikelen. Geen fabrieksprints en massaproductie, maar productie op individuele aanvragen. Een schot in de roos. Met inmiddels meer dan 100 werknemers en een goed ingerichte inspiratie site & shop, ontwikkelt Juniqe de online kunstwereld. Het jonge bedrijf werkt samen met 600 kunstenaars vanuit de hele wereld en brengt hun ontwerpen onder de aandacht van een breed publiek.Een gesprek met founder en CEO Lea Lange van Juniqe.nl

Hoe het begon...

‘Kunst en design was altijd al een passie en ik hield ervan mijn appartement te decoreren. Vrienden en familie waren zo enthousiast dat ze mij styling-tips vroegen voor hun eigen huis. Op een gegeven moment realiseerde ik mij dat er maar heel weinig mogelijkheden waren om met een beperkt budget kunst in huis te halen. Zeker wanneer je weg wilt blijven van de massaproductie designs die je in een meubelwarenhuis koopt. Dat was het begin. Het idee was geboren en we gingen ervoor…’

Juniqe heeft een duidelijke missie. Waar gaat het om? Lange: ‘Wij willen een revolutie ontketenen in de betaalbare kunstmarkt in Europa. We maken kunst toegankelijk voor een breed publiek, maar produceren voor ieder individueel. Wij verzamelen bijzondere ontwerpen van authentieke kunstenaars en inspireren mensen om kunst op te nemen in hun dagelijks bestaan. Het bezit van kunst zou voor iedereen een reële optie moeten zijn.’

Mijlpalen in het succes

Lange noemt de groei van het bedrijf de meest belangrijke stap in het succes van Juniqe. ‘We werken met een team van 100 mensen en zijn in drie jaar al drie keer verhuisd. Daarnaast hebben we vorig jaar met succes een serie-B investeringsronde afgesloten. Dit is voor ons het bewijs dat investeerders een sterk vertrouwen hebben in onze visie. Ook hebben we in Duitsland twee tv-campagnes gelanceerd. Het zien van je eigen bedrijf op nationale tv geeft een enorm gevoel van trots en het draagt bij aan de zichtbaarheid en betrokkenheid van andere media.’

Brand JUNIQE
Year 2018

Aandacht voor de kunstenaars

Juniqe verkoopt niet alleen kunst, maar bouwt ook aan de relatie tussen de maker en de consument. Lange: ‘We werken met opkomende en gevestigde kunstenaars en creëren een veelzijdig platform. Zij profiteren niet alleen van de verkoop van hun werk, maar we het is ook een podium om het verhaal achter hun kunst te vertellen en hun talent met een breed publiek te delen. Dit doen we in ons online magazine, in interviews of we zetten werk in de spotlights.’

"Ons doel is dat klanten,leveranciers en medewerkersblij en trots zijn om met ofvoor Juniqe te werken"

Lea Lange

Succes, wat is dat?

Juniqe streeft naar duurzame groei. Veel start-ups groeien veel te snel, aldus Lange en raken onderweg hun medewerkers kwijt. Ook komt het meestal niet ten goede aan de kwaliteit. ‘Daar willen wij voor waken. Ons doel is dat klanten, leveranciers en natuurlijk medewerkers blij en trots zijn om met of voor Juniqe te werken terwijl het bedrijf gezond groeit.’ Onderdeel van de Juniqe filosofie is om nooit stil te staan. Blijven ontwikkelen is het credo dat voor alle gelederen van het bedrijf geldt. Of het nu gaat om marketing inspanningen, het assortiment of het gewone dagelijkse werk. Lange noemt dit ‘flexibel aanpassingsvermogen’: ‘We rennen, maar houden voet aan de grond.’

Naar een volwassen merk

Met het bereiken van de 100ste medewerker eind vorig jaar – begin 2016 waren het er nog 50 – is het bedrijf in een nieuwe fase beland. ‘Daarin gaat het om Juniqe te ontwikkelen tot een volwassen, gerespecteerd merk’, aldus Lange. ‘Onze ambitie is een constante, beheersbare groei. In het begin experimenteerden we volop met ideeën, onze aanpak en producten. Nu moeten we consolideren, want we willen door. Daarom werken we hard aan een grotere naamsbekendheid. Niet alleen in Duitsland, maar ook in Frankrijk, Zwitserland, Groot-Brittannië en natuurlijk Nederland.’

Work Smart!

Lange heeft een helder advies voor start-ups en jonge ondernemers: ‘Ga niet alles steeds overdenken en maak je geen zorgen. Je merkt vanzelf wat werkt en wat niet. Al doende leer je. Geloof in jouw idee, wees kritisch en groei door ervaringen. En tegelijkertijd: denk aan reflectie, ontwikkeling en dan pas groei. Samenvattend: work smart!