De oudste start up ooit: Twee senioren bakkers bedenken nieuw koekmerk

Twee enthousiaste senioren hebben een eigen koeklijn gelanceerd: Dutch en Dapper. Bakkers Eef boogmans en Maarten Kranenburg, die al 50 jaar in het vak zitten, wilden na hun pensioen graag blijven werken bij hun werkgever Bakkerij van Delft. De directie gaf het duo de ruimte om een eigen koeklijn te bedenken en zo geschiedde. Dutch & Dapper viel zo in de smaak bij Albert Heijn dat de drie varianten nu in de schappen van alle filialen liggen.

De mannen werkten al jaren met veel plezier in de koekjesfabriek Bakkerij van Delft in Harderwijk en waren altijd al betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe recepturen. Het leek de mannen, die op hun 70e nog niet ‘achter de geraniums’ wilden zitten, wel cool een eigen start up en merk te hebben. “Het houdt ons jong”, aldus de mannen. Directeur Oscar de Lange bood de bakkers de gelegenheid door te werken en liet de bakkers een eigen koekjeslijn bedenken en zo werd ‘Dutch & Dapper’ geboren.

Waar het bedrijf vroeger vooral pepernoten en ontbijtkoeken produceerden, is er steeds meer aan productuitbreiding gedaan. Dit is de eerste keer dat een product ook daadwerkelijk in de schappen is beland. De nieuwe koeken zijn net zoals vroeger, gewoon zoals het hoort. Met grote stukken chocolade, noten, fruit, karamel en echte roomboter.

Voor de introductie zijn er drie verschillende smaken geproduceerd: melkchocolade-karamel-pecan, witte chocolade-framboos-kokos en triple chocolade. De koekjes zijn verpakt in fancy bodemzakken in de drie kleuren roze, geel en mintgroen. Daarnaast staan op de verpakking grappige quotes zoals ‘Thank you very Dutch’. De Lange denkt dat de heren met nog meer nieuwe ontwikkelingen zullen komen om het nieuwe merk uit te breiden.